Zajęcia rozwijające z j. polskiego w Klasach IV-VI
Harmonogram zajęć rozwijających z języka polskiego w roku szkolnym 2013/2014 realizowanych w ramach projektu
„ Odkrywamy talenty i wyrównujemy szanse w Szkole Podstawowej im. M. Konopnickiej w Przeczycach”
Prowadząca: mgr Ewa Jaruszewska
Uczestnicy:
K. Dębowiec, K. Kucharczyk, P. Kozieł, P. Krzykawska, P. Pilip, K. Paprotny, P. Nabrdalik, O. Wolnicki, D. Kowalewski
Rozład zajęć
Poniedziałek - 13.35-14.20
Środa - 14.25-15.10
Harmonogram zajęć rozwijających z języka polskiego w roku szkolnym 2014/2015 realizowanych w ramach projektu
„ Odkrywamy talenty i wyrównujemy szanse w Szkole Podstawowej im. M. Konopnickiej w Przeczycach”
Rozład zajęć
Poniedziałek - 13.30-14.20
Środa - 7.25- 8.05
Na zajęciach rozwijających z języka polskiego uczniowie poszerzają i utrwalają zdobyte na lekcjach wiadomości przy pomocy aktywizujących metod nauczania oraz przy wykorzystaniu nowoczesnych technik multimedialnych. Na spotkaniach uczniowie, którzy biorą udział w konkursach z języka polskiego przygotowują się do nich. W tym semestrze młodzież utrwalała i poszerzała swą wiedzę do Ogólnopolskiego Konkursu Ortograficznego „ z Ortografią na co dzień” i Ogólnopolskiego Konkursu „ Z poprawną polszczyzną na co dzień”.
PRORAM ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH Z JĘZYKA POLSKIEGO W RAMACH PROJEKTU
PT. „ODKRYWAMY TALENTY I WYRÓWNUJEMY SZANSE W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. MARII KONOPNICKIEJ W PRZECZYCACH” W RAMACH EFS
Program zajęć rozwijających z języka polskiego opracowany jest z myślą o uczniach, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania humanistyczne, pragną rozszerzać wiedzę o kulturze i doskonalić sprawność komunikowania.
Program jest przeznaczony do realizacji w ramach zajęć pozalekcyjnych. Zadaniem programu jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy i umiejętności z języka polskiego, a także rozwój indywidualnych zainteresowań uczestników.
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
1. CELE
➢ ugruntowanie wiedzy zdobytej na lekcjach języka polskiego,
➢ rozszerzenie wiadomości i umiejętności uczniów z wybranych dziedzin języka polskiego,
➢ doskonalenie umiejętności korzystania ze słowników, katalogów bibliotecznych, Internetu i programów komputerowych,
➢ kształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi formami wypowiedzi,
➢ poszerzenie wiedzy o kulturze (filmie, teatrze, malarstwie, literaturze),
➢ motywowanie uczniów do krytycznego odbioru dzieł sztuki i literatury,
➢ zapoznanie uczniów z ofertą czasopism dla młodzieży,
➢ kształtowanie postaw szacunku do dziedzictwa kultury,
➢ wdrażanie do samodzielnego i twórczego rozwijania własnych zdolności i zainteresowań,
➢ kształtowanie umiejętności pracy w grupie; rozwijanie odpowiedzialności za podjęte działania jednostkowe.
2. UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI
Program zajęć jest otwarty – tematyka może uledzzmianie, o ile zajdzie taka konieczność ( wynikająca np. z zainteresowań uczniów).
3. ŚRODKI DYDAKTYCZNE
✔ słowniki: ortograficzne, języka polskiego, frazeologiczne, synonimów i antonimów,
✔ książki: Czytanie nie jest trudne , Gramatyka i ortografia 4 , Język polski. Ortografia 5
✔ encyklopedie,
✔ kserokopie zadań, rebusów, zagadek itp.
✔ prezentacje PowerPoint,
4. ORGANIZACJA ZAJĘĆ
✔ praca w grupach,
✔ praca indywidualna,
✔ praca zbiorowa,
✔ mapa mentalna,
✔ rozmowa nauczająca,
✔ burza mózgów,
✔ dyskusja,
✔ praca ze słownikiem,
✔ praca z tekstem,
✔ metoda ćwiczeń praktycznych w tym z wykorzystaniem nowoczesnej techniki (komputer, Internet, DVD)
✔ wycieczki,
5. NABYTE UMIEJĘTNOŚCI
Po zrealizowaniu programu uczeń powinien:
✔ dostrzec bogactwo , wieloznaczność i wielofunkcyjność słów,
✔ osiągnąć sprawność komunikowania się z otoczeniem,
✔ dokonywać selekcji materiału z różnych źródeł wiedzy,
✔ sprawnie posługiwać się słownikami, katalogami bibliotecznymi,
✔ wykorzystywać technikę komputerową jako źródło cennych i łatwo dostępnych informacji,
✔ przygotować informacje na określony temat w oparciu o kilka źródeł,
✔ wzbogacić swą wiedzę z zakresu językoznawstwa , literatury i kultury,
✔ mieć poczucie odpowiedzialności za podjęte zadania jednostkowe i zbiorowe
TREŚĆI NAUCZANIA
1. Językowe zabawy integracyjne:
- dobieranie wyrazów pokrewnych, synonimów, antonimów, gra słów, kalambury
2. Jak pięknie przemawiać i recytować:
- omówienie zasad: postawa, wymowa, poprawne akcentowanie, barwa głosu, intonacja, interpretacja głosowa wierszy
3. Typowe środki artystyczne dzieła literackiego:
- epitet, porównanie, metafora, onomatopeja, animizacja, personifikacja, apostrofa, pytanie retoryczne, archaizm, neologizm poetycki, zdrobnienie, zgrubienie, wyliczenie, powtórzenie i inne
4. Analiza i interpretacja utworu literackiego:
– wyszukiwanie środków artystycznych, analiza rymów, określanie podmiotu lirycznego, narratora, rodzaju i gatunku literackiego, typu twórczości literackiej
5. Formy użytkowe:
- tworzenie różnych form użytkowych: życzeń, przepisów, instrukcji, podziękowań, przeprosin, zapytania, zawiadomienia, zaproszenia, ogłoszenia, itp.
6. Ortografia i interpunkcja
- pisanie tekstów ze słuchu, wykonywanie ćwiczeń otrograficznych, stosowanie zasad interpunkcyjnych
7. Gramatyka
- rozpoznawanie części mowy i zdania, określenie cech gramatycznych części mowy, itp.
8. Ciche czytanie ze zrozumieniem
- samodzielne czytanie tekstów i odpowiadanie na pytania dotyczące ich treści.
Opracowała Ewa Jaruszewska