Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przeczycach

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przeczycach

42-460 Mierzęcice
Przeczyce, ul. Tysiąclecia 6

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 2156109
    • Do końca roku: 277 dni
    • Do wakacji: 84 dni
  • Kontakt

    42-460 Mierzęcice
    Przeczyce, ul. Tysiąclecia 6
    Tel:(32) 288-70-12

Zajęcia rozwijające z j. polskiego w Klasach IV-VI

Harmonogram zajęć rozwijających z języka polskiego w roku szkolnym 2013/2014  realizowanych  w ramach  projektu

 

„ Odkrywamy talenty i wyrównujemy szanse w Szkole Podstawowej  im. M. Konopnickiej w Przeczycach”

 

Prowadząca: mgr Ewa Jaruszewska

Uczestnicy:

K. Dębowiec, K. Kucharczyk, P. Kozieł, P. Krzykawska, P. Pilip, K. Paprotny, P. Nabrdalik, O. Wolnicki, D. Kowalewski

 

Rozład zajęć

Poniedziałek -  13.35-14.20

Środa             -  14.25-15.10



Harmonogram zajęć rozwijających z języka polskiego w roku szkolnym 2014/2015  realizowanych  w ramach  projektu

 

„ Odkrywamy talenty i wyrównujemy szanse w Szkole Podstawowej  im. M. Konopnickiej w Przeczycach”


 

Rozład zajęć

Poniedziałek -  13.30-14.20

Środa             -    7.25-  8.05


Na zajęciach rozwijających z języka polskiego uczniowie poszerzają i utrwalają zdobyte na lekcjach wiadomości przy pomocy aktywizujących metod nauczania oraz przy wykorzystaniu nowoczesnych technik multimedialnych. Na spotkaniach uczniowie, którzy biorą udział w konkursach z języka polskiego przygotowują się do nich. W tym semestrze młodzież utrwalała i poszerzała swą wiedzę do Ogólnopolskiego Konkursu Ortograficznego „ z Ortografią na co dzień” i Ogólnopolskiego Konkursu „ Z poprawną polszczyzną na co dzień”.


 

                                                                                                                                                                       

    PRORAM ZAJĘĆ ROZWIJAJĄCYCH Z JĘZYKA POLSKIEGO W RAMACH PROJEKTU

PT. ODKRYWAMY TALENTY I WYRÓWNUJEMY SZANSE W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. MARII KONOPNICKIEJ W PRZECZYCACH” W RAMACH EFS

                                                                                                              

Program zajęć rozwijających  z języka polskiego opracowany jest z myślą o uczniach, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania humanistyczne, pragną rozszerzać wiedzę o kulturze i doskonalić sprawność komunikowania.

Program jest przeznaczony do realizacji w ramach zajęć pozalekcyjnych. Zadaniem programu jest utrwalenie i poszerzenie wiedzy i umiejętności z języka polskiego, a także rozwój indywidualnych zainteresowań uczestników.

ZAŁOŻENIA  PROGRAMU

1.  CELE

➢          ugruntowanie wiedzy zdobytej na lekcjach  języka polskiego,

➢          rozszerzenie wiadomości i umiejętności uczniów z wybranych dziedzin języka polskiego,

➢          doskonalenie umiejętności korzystania ze słowników, katalogów bibliotecznych, Internetu i programów komputerowych,

➢          kształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi formami wypowiedzi,

➢          poszerzenie wiedzy o kulturze (filmie, teatrze, malarstwie, literaturze),

➢          motywowanie uczniów do krytycznego odbioru dzieł sztuki i literatury,

➢          zapoznanie uczniów z ofertą czasopism dla młodzieży,

➢          kształtowanie postaw szacunku do dziedzictwa kultury,

➢          wdrażanie do samodzielnego i twórczego rozwijania własnych zdolności i zainteresowań,

➢          kształtowanie umiejętności pracy w grupie; rozwijanie odpowiedzialności za podjęte działania jednostkowe.

2. UWAGI DOTYCZĄCE REALIZACJI

      Program zajęć jest otwarty – tematyka może uledzzmianie, o ile zajdzie taka konieczność                  ( wynikająca np. z zainteresowań uczniów).

3. ŚRODKI DYDAKTYCZNE

✔          słowniki:  ortograficzne, języka polskiego,  frazeologiczne, synonimów i antonimów,

✔          książki: Czytanie nie jest trudne , Gramatyka i ortografia 4 , Język polski. Ortografia 5

✔          encyklopedie,

✔          kserokopie zadań, rebusów, zagadek itp.

✔          prezentacje PowerPoint,

4. ORGANIZACJA ZAJĘĆ

✔          praca w grupach,

✔          praca indywidualna,

✔          praca zbiorowa,

✔          mapa mentalna,

✔          rozmowa nauczająca,

✔          burza mózgów,

✔          dyskusja,

✔          praca ze słownikiem,

✔          praca z tekstem, 

✔          metoda ćwiczeń praktycznych w tym z wykorzystaniem nowoczesnej techniki (komputer, Internet, DVD)

✔          wycieczki,

5.  NABYTE UMIEJĘTNOŚCI

   Po zrealizowaniu programu uczeń powinien:

✔          dostrzec bogactwo , wieloznaczność i wielofunkcyjność słów,

✔          osiągnąć sprawność komunikowania się z otoczeniem,

✔          dokonywać selekcji materiału z różnych źródeł wiedzy,

✔          sprawnie posługiwać się słownikami, katalogami bibliotecznymi,

✔          wykorzystywać technikę komputerową jako źródło cennych i łatwo dostępnych    informacji,

✔          przygotować informacje na określony temat w oparciu o kilka źródeł,

✔          wzbogacić swą wiedzę z zakresu językoznawstwa , literatury i kultury,

✔          mieć poczucie odpowiedzialności za podjęte zadania jednostkowe i zbiorowe

TREŚĆI NAUCZANIA

1. Językowe zabawy integracyjne:

 - dobieranie wyrazów pokrewnych, synonimów, antonimów, gra słów,  kalambury

2.  Jak pięknie przemawiać i recytować:

- omówienie zasad: postawa, wymowa, poprawne akcentowanie, barwa głosu, intonacja, interpretacja głosowa wierszy

3. Typowe środki artystyczne dzieła literackiego:

-  epitet, porównanie, metafora, onomatopeja, animizacja, personifikacja, apostrofa, pytanie retoryczne, archaizm, neologizm poetycki, zdrobnienie, zgrubienie, wyliczenie, powtórzenie i  inne

4.  Analiza i interpretacja utworu literackiego:

– wyszukiwanie środków artystycznych, analiza rymów, określanie podmiotu lirycznego, narratora, rodzaju i gatunku literackiego, typu twórczości literackiej

5. Formy użytkowe:

- tworzenie różnych form użytkowych: życzeń, przepisów, instrukcji, podziękowań, przeprosin, zapytania, zawiadomienia, zaproszenia, ogłoszenia, itp.

6. Ortografia i interpunkcja

- pisanie tekstów ze słuchu, wykonywanie ćwiczeń otrograficznych, stosowanie zasad interpunkcyjnych

7. Gramatyka

- rozpoznawanie części mowy i zdania, określenie cech gramatycznych części mowy, itp.

8. Ciche czytanie ze zrozumieniem

- samodzielne czytanie tekstów i odpowiadanie na pytania dotyczące ich treści.

          Opracowała Ewa Jaruszewska